Sunday, May 16, 2010
Saturday, May 8, 2010
Sunday, March 7, 2010
Penghuni haram tanah S'wak diusir
Penghuni haram tanah S'wak diusir | ||
|
Beliau berkata undang-undang negeri sebelum 1 Jan, 1958 hanya mengiktiraf "Temuda" (tanah hutan yang dibersihkan untuk dijadikan tempat pertanian dan diduduki oleh kaum pribumi) sebagai tanah NCR.
"Hanya tanah temuda diiktiraf sebagai tanah yang telah diterima oleh mahkamah kita dan oleh pelbagai masyarakat pribumi sebelum 1958," katanya berucap pada Seminar Tanah NCR selama dua hari untuk kakitangan awam dari Bahagian Sibu, Sarikei, Kapit dan Mukah di Sibu hari ini.
Sistem undang-undang masyarakat Iban atau "tusun tunggu" diluluskan oleh pemimpin Iban pada 1951 juga memberikan definisi sebenar tanah NCR, katanya.
"Definisi kerajaan mengenai tanah NCR termaktub dalam undang-undang yang dikuatkuasakan sebelum 1 Jan, 1958, selepas tarikh ini, tanah NCR tidak boleh diwujudkan dengan permit yang dikeluarkan oleh superintenden tanah dan Jabatan Ukur," jelasnya.
Awang Tengah berkata terdapat sedikit kekeliruan mengenai definisi itu kebelakangan ini yang dibuat oleh setengah pihak dengan agenda mereka sendiri.
Sesetengah NGO dan ahli politik telah menyulitkan kekeliruan untuk mengecewakan atau melambatkan program pembangunan untuk pemilik tanah, katanya.
Beliau berkata kerajaan negeri sangat komited untuk membangunkan tanah seperti itu atas dasar pelaburan bersama dengan pelabur swasta bagi membasmi kemiskinan luar bandar.
Sarawak mempunyai kira-kira 1.5 juta daripada 12.4 juta hektar tanah NCR yang kebanyakan di empat bahagian itu.
Menurutnya, sebarang pertikaian berkaitan tanah itu hendaklah ditangani melalui Mahkamah Sivil atau Mahkamah Pribumi dan bukan pemilik berdemonstrasi, menghalang atau mengugut mereka yang datang untuk membuat kerja-kerja ukur. BERNAMA
http://www.malaysiakini.com/news/114858
Empangan Kelau: 27 Orang Asli fail semakan kehakiman
Empangan Kelau: 27 Orang Asli fail semakan kehakiman | ||
|
Mahkamah Tinggi Rayuan dan Kuasa-Kuasa Khas menetapkan 13 April tahun depan untuk mendengar permohonan yang difailkan pada 9 Oktober lalu oleh tiga Orang Asli suku kaum Senoi dan 24 Orang Asli suku kaum Temuan itu. Mereka memfailkan permohonan itu melalui Tetuan The Chambers of Kamarul Hisham, Hasnal Rezua & Yusmadi.
Dalam permohonan bagi semakan kehakiman itu, pemohon yang diwakili oleh Pendor bin Anger dan 26 yang lain menamakan Ketua Pengarah Jabatan Alam Sekitar, Kerajaan negeri Pahang dan Kerajaan Malaysia sebagai responden, demikian menurut laporan Bernama.
Mereka memohon satu perintah deklarasi bahawa Kerajaan Pahang dan Kerajaan Malaysia dalam memutuskan untuk membatalkan Warta No 10 bertarikh 29 November 1976, iaitu tanah yang mereka diami, telah mengingkari kewajipan fidusiari terhadap mereka.
Mereka mendakwa tanah itu adalah tanah turun-temurun dan telah mewarisinya sejak zaman nenek moyang mereka lagi dan mereka juga mencari rezeki di kawasan itu untuk menyara keluarga.
Mereka juga memohon perintah deklarasi bahawa Kerajaan Malaysia yang meluluskan pembinaan projek empangan itu telah mengingkari kewajipan fidusiari untuk melindungi, memajukan dan memelihara Orang Asli di negara ini.
Kajian hidupan liar
Orang Asli itu mendakwa mereka tidak tahu menahu tentang laporan EIA yang diluluskan oleh pihak kerajaan pada 24 April 2001 mengikut Seksyen 34A(3) Akta Kualiti Alam Sekitar 1974 sehingga diberitahu oleh peguam mereka.
Dalam permohonan itu, mereka antara lain memberi alasan bahawa laporan EIA itu tidak menepati panduan-panduan yang ditetapkan oleh Jabatan Alam Sekitar melalui "A Handbook of Environmental Impact Assessment Guidelines" dan "Environmental Impact Assessment Guidelines for Dams" yang wajib dipatuhi.
Mereka mendakwa hasil penyelidikan terhadap laporan EIA itu, mereka mendapati laporan itu gagal memperuntukkan kajian hidupan liar yang terperinci, munasabah, juga meragukan.
Orang Asli itu juga mendakwa laporan EIA itu gagal sama sekali memberi data dan penilaian alam sekitar dan kawasan yang terjejas akibat pembinaan Empangan Kelau itu.
Selain memohon deklarasi, Orang Asli itu juga menuntut kos yang akan dibayar responden dan lain-lain relif yang difikirkan sesuai oleh mahkamah.
http://www.malaysiakini.com/news/74680
300 murid Orang Asli keracunan makanan
300 murid Orang Asli keracunan makanan | ||
|
Sebahagian mereka dikejarkan ke Hospital Gua Musang manakala sebahagian lagi dibawa ke Hospital Tanah Rata di Cameron Highlands.
Asrah Along, 47, berkata anaknya bergegas pulang ke rumah mengadu sakit perut dan muntah selepas makan nasi berlauk telur rebus di kantin asrama sekolah terbabit hingga keadaannya menjadi letih selepas itu.
Bimbang dengan keadaan kesihatan anaknya yang letih, beliau membawa anaknya ke sekolah untuk dimaklumkan kepada guru.
"Kami pergi ke sekolah semula bersama anak kerana keadaannya semakin teruk dan terpaksa menunggu beberapa jam untuk dihantar ke hospital. Anak kami beritahu telur rebus yang dimakan itu berbau busuk dipercayai sudah lama," katanya kepada pemberita hari ini.
Halang Angah, 53, pula berkata, beliau terkejut apabila anaknya pulang dalam keadaan keletihan dan pakaian sekolah terkena muntah.
Beliau berkata anaknya mengadu pening kepala sebelum merujuk perkara berkenaan kepada pihak sekolah.
"Saya yang datang ke sekolah melihat ramai murid lain dalam keadaan keletihan kerana mengalami nasib sama tetapi ketika itu belum ada kenderaan untuk menghantar anak ke hospital," katanya.
- Bernama
http://www.malaysiakini.com/news/125442
Kerajaan umum 150 juta untuk Orang Asli
Kerajaan umum 150 juta untuk Orang Asli | |||
|
Kerajaan hari ini mengumumkan peruntukan sebanyak RM150 juta bagi memperbaiki infrastruktur untuk Orang Asli.
Senator: Ada pihak kelirukan Orang Asli
Senator: Ada pihak kelirukan Orang Asli | |||
|
Peruntukan sedia ada dalam Kanun Tanah Negara (1965) tidak akan dimansuhkan, sebaliknya akan ditambahbaik bagi melindungi kepentingan Orang Asli, kata Senator Muhammad Olian Abdullah.
Muhammad - senator dari suku kaum Semelai, Pahang - berkata demikian bagi menjawab kekhuatiran yang ditimbulkan orang sekumpulan 30 Orang Asli di Gombak yang berdemonstrasi di hadapan pejabat Jabatan Hal Ehwal Orang Asli (JHEOA) di situ semalam.
Menurutnya, kumpulan masyarakat tersebut mungkin telah dipengaruhi dan dikelirukan oleh pihak ketiga tertentu apabila bertindak mengadakan perhimpunan semalam.
Antara yang ditimbulkan oleh kumpulan Orang Asli berkenaan ialah hak pemilikan ke atas tanah saka dan tanah rayau mereka, yang dikhuatiri hilang selepas undang-undang tersebut dipinda.
Isu ini timbul selepas kerajaan memperkenalkan Dasar Pemberimilikan dan Pembangunan Tanah Kepada Orang Asli untuk Kegunaan pertanian dan kediaman, yang diluluskan dalam mesyuarat Majlis Tanah Negara awal Disember lalu.
Dasar tersebut antara lainnya menggariskan pemilikan tanah seluas dua hingga enam ekar tanah ladang dan juga bagi tapak penempatan seluas 5,000 kaki persegi hingga seperempat ekar.
Pemilikan secara kekal ke atas tanah tersebut akan diberikan kepada setiap ketua isirumah Orang Asli, makala sekatan-sekatan dikenakan bagi menghalang tanah tersebut daripada disewa, digadai, dipajak atau dilepaskan hak milik.
.
"Pada asalnya, akta ini dicadang untuk dibentang di parlimen pada bulan depan, tapi melihat situasi sekarang, mungkin tidak sempat untuk dibentangkan.
"Sekarang JHEOA perlu jalankan lebih banyak lagi sesi penerangan dengan pemimpin masyarakat Orang Asli dan ketua-ketua kampung supaya mereka faham dasar," katanya lagi.
Jelasnya, masyarakat tersebut perlu memahami tujuan kerajaan meminda akta berkenaan bagi melindungi kepentingan Orang Asli berkenaan.
"Mereka perlu faham, akta berkenaan tidak akan sekat hak ke atas tanah tanah saka dan tanah rayau mereka.
"Apa yang disebut dalam dasar itu, contohnya kalau satu kampung ada 60 keluarga, mereka akan dapat 60 ekar tanah manakala kawasan yang selebihnya itu akan jadi kawasan rayau mereka," katanya.
"Malah akta baru ini akan beri milik tanah tersebut kepada mereka, dalam akta lama perkara ini (pemilikan) tidak ada. Definisi untuk Orang Asli juga akan dimasukkan untuk menyebut kesemua 18 suku kaum yang ada. Dalam akta lama tidak disebut," katanya lagi.
Tambahnya, masyarakat berkenaan juga tidak akan dikenakan sekatan bagi memohon jumlah tanah yang lebih banyak daripada apa yang diperolehi.
RM150 juta tingkatkan penempatan Orang Asli
RM150 juta tingkatkan penempatan Orang Asli
SHAFIE Apdal bersalaman dengan para peserta pada majlis perasmian Konvensyen Tanah dan Akta Orang Asli Semenanjung Malaysia di Kompleks Darul Putri Cheras, Kuala Lumpur, semalam. |
KUALA LUMPUR 6 Mac – Kementerian Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah mengumumkan pemberian peruntukan tambahan sebanyak RM150 juta untuk meningkatkan prasarana penempatan Orang Asli di seluruh negara.
Menterinya, Datuk Seri Mohd. Shafie Apdal berkata, projek berkenaan akan dilaksanakan sendiri oleh koperasi dan usahawan Orang Asli dalam tempoh tiga tahun akan datang.
‘‘Program pembangunan prasarana penempatan Orang Asli ini akan memberi manfaat kepada masyarakat itu asalkan mereka tidak mengalibabakan projek yang diberikan kerajaan,’’ katanya.
Beliau berkata demikian selepas merasmikan Konvensyen Tanah dan Akta Orang Asli Semenanjung Malaysia di sini hari ini.
Program anjuran Persatuan Siswazah Orang Asli Semenanjung Malaysia (PSOA) itu turut dihadiri Ketua Pengarah Jabatan Hal Ehwal Orang Asli (JHEOA), Datuk Mohd. Sani Mistam dan Presiden PSOA, Rashid Ka’.
Dalam pada itu jelasnya, kerajaan terus berusaha meningkatkan kemudahan pendidikan dan latihan untuk Orang Asli dengan sasaran sekurang-kurangnya 112 pelajar dapat melanjutkan pelajaran ke institusi pengajian tinggi awam (IPTA) tahun ini.
Katanya, menerusi usaha itu kerajaan juga menyasarkan sekurang-kurangnya lima pelajar Orang Asli dapat melanjutkan pelajaran ke luar negara.
Menurutnya, ia bagi memastikan generasi muda masyarakat itu berpelajaran dan dapat membantu membebaskan keluarga serta masyarakat mereka daripada belenggu kemiskinan.
“Terdapat sekitar 300 pelajar Orang Asli di IPTA sekarang dan kita menyasarkan minimum 112 lagi pelajar dapat melanjutkan pelajaran ke universiti tahun ini.
“Saya telah meminta Majlis Amanah Rakyat (Mara) menilai bidang bersesuaian untuk menghantar sekurang-kurangnya lima pelajar orang asli yang berkelayakan melanjutkan pelajaran ke luar negara,” katanya.
Terdahulu dalam ucapannya, Mohd. Shafie memaklumkan kemasukan serta merta Rashid ke dalam Majlis Penasihat Kebangsaan Orang Asli bagi membolehkan pandangan dan pendapat daripada PSOA mahupun masyarakat itu disampaikan lebih pantas kepada kerajaan.
Jelasnya, pelajar Orang Asli yang cemerlang dalam peperiksaan juga akan dimasukkan ke Maktab Rendah Sains Mara (MRSM) sementara golongan belia mereka diberi peluang menyertai Pusat Giat Mara.
Tambahnya, setelah mendapat pendidikan dan kemahiran, mereka perlu mengambil tempat di jabatan-jabatan kerajaan bagi membentuk rangkaian untuk memudahkan proses memajukan Orang Asli.
Dalam pada itu Mohd. Shafie memberitahu, pindaan ke atas Akta Orang Asli 1954 (Akta 134) sedang diperhalusi Peguam Negara sebelum dibentangkan ke Dewan Rakyat bulan ini atau Jun ini.
“Pindaan akta tersebut dapat memudah dan meningkatkan hak milik berdaftar Orang Asli ke atas tanah mereka yang kini hanya berjumlah 0.03 peratus (Semenanjung Malaysia),’’ katanya.
Selain tanah dan pendidikan jelasnya, kementerian telah mengenal pasti beberapa bidang yang perlu dibangunkan untuk meningkatkan kualiti hidup Orang Asli termasuk kesihatan, ekonomi, prasarana penempatan serta pengetahuan tradisional dan warisan.
Tuesday, March 2, 2010
Tyranny of the Malaysian bureaucracy — Lim Teck Ghee
Tyranny of the Malaysian bureaucracy — Lim Teck Ghee
FEB 26 — During the last few days we have had two clear examples of how tyrannical and vicious the Malaysian bureaucracy can be, and how unyielding it is to any reform measures or initiatives. This Mr Hyde side of the Malaysian bureaucracy is not the usual dark side that the Malaysian public is familiar with — one associated with inefficiency, laziness, poor service, abuse of power or corruption.
It is one that is part and parcel of the hidden racially-charged context of our institutions and it smacks of the ideology of Malay dominance — or even Malay supremacy — that the civil service has come to personify. This is the dark side that is generally kept away from public scrutiny and accountability, not only because it runs against the grain of what a modern, progressive and representative civil service is, but also because it is regarded as politically incorrect to discuss or analyse it.
The first example appeared just two weeks ago when a courageous whistleblower, Dr Selvaa Vathany, a doctor from the Orang Asli Affairs Department (JHEOA) Hospital, Gombak made startling claims of rampant malpractice, misappropriation of resources and other wrongdoings by the hospital staff and associated agencies of government dealing with the Orang Asli.
Dr Selvaa is not your ordinary whistleblower. Providing details on the importance of healthcare and medical assistance for the Orang Asli — their children are 15 times more likely to die from malnourishment compared to other children — she revealed that for entire communities “essentials given out are limited to one to two bottles of cooking oil, six to eight tins of canned food, two packets of 400g Milo, 15 to 20 small packets of milk powder, 10 to 20 diapers, two bottles of detergent and 10 to 20 pairs of slippers, per visit. These are distributed at random… If the villagers are lucky, distribution could be as frequent as once in every two to three months”.
She noted that “a tin of infant milk is divided into six small packets with 15 to 20 packets distributed to a village of between 250 to 500 people”.
All of this is strong circumstantial evidence that resources meant for Orang Asli communities are hijacked, possibly by the very people entrusted with the responsibility of distributing them to these vulnerable groups.
In her press conference, she also pointed to an institutional defect in which individuals without medical training and incapable of following Health Ministry protocols and standards were made hospital administrators and were appointed from the Rural and Regional Development Ministry.
Most tellingly, she pointed to an extensive cover-up of the scandal with little or no follow-up to the complaints made to the Prime Minister’s Department, Rural and Regional Development Ministry, Health Ministry, Chief Secretary, Public Service Department and Malaysian Anti-Corruption Commission (MACC).
The only follow-up that has taken place appears to have been the thuggish and unacceptable response of the team from the Rural and Regional Development Ministry who “questioned the complaint… made by the Orang Asli in an unprofessional manner”, and threatened and attempted to intimidate them.
For her professionalism and integrity in speaking out on behalf of a marginalised and impoverished community, Dr Selvaa is now being transferred to Kedah where presumably she will be left to rot and to rue her courageous challenge of the status quo.
OUTSIDERS CONTROLLING THE ORANG ASLI
The second example also relates to the Orang Asli and it concerns the response of the Orang Asli Affairs Department to the demand for increased representation at the management level in government agencies formed to handle Orang Asli affairs.
According to the group raising these concerns, the JHEOA is staffed by over-80 per cent non-Orang Asli, resulting in decisions not favourable to their needs and the marginalisation of Orang Asli voices in important policies that affect their livelihoods.
This is not the first time that such concerns have been raised. During the past 50 years we have had a constant stream of written petitions, memoranda, press statements, expert reports and academic work that have drawn attention to the way in which the government has violated the basic rights of the Orang Asli and analyzed how the JHEOA and associated government agencies have been the main instruments for control and repression of the community.
In response, the Government has simply ignored them or opted for delaying tactics.
In this particular instance, in typical foot-dragging response, the department’s Director-General Mohd Sani Mistram said that the group should have gone through the “proper channels” to air their grievances and that it was an “internal matter” between the Orang Asli and the department.
Both these cases — the punishment meted out to a whistleblower and the cold shoulder treatment of legitimate Orang Asli grievances — epitomise how dangerous it is for our democratic system to remain silent or passive in the face of an increasingly out of touch and unrepresentative civil service. They are the tip of the iceberg of many unexposed and undisclosed abuses that needs to be put in the spotlight of public scrutiny.
At the end of the day, the most effective public scrutiny that can realistically have an immediate impact on these cases of rogue individuals and agencies of the civil service that are throttling the Orang Asli is that coming from Malay intelligentsia and Malay civil society.
Indeed, some Malay colleagues have shown goodwill in helping the Orang Asli to correct some of the “historical injustices” that have been perpetrated on the original inhabitants of the Peninsula. It could make a difference if Malay leaders are willing to take up the case of Dr Selvaa and stop her victimization by the Ministry of Rural and Regional Development.
At the same time, more Malaysians of conscience need to step up to the plate if the Orang Asli community is to regain their rightful place in the country. — CPI Asia
Thursday, February 25, 2010
Isu tanah: 30 Orang Asli berdemo di Gombak
Dalam satu petisyen berkaitan perkara itu, hospital di bawah seliaan jabatan berkenaan didakwa melakukan penganiayaan kepada masyarakat berkenaan.
Perhimpunan itu diketuai Sokyen Man, 40, yang mendakwa mewakili penduduk kampung tersebut. Mereka sebelum itu mengutip tandatangan penduduk kawasan penempatan Orang Asli di situ bagi menyokong petisyen tersebut.
Selanjut"
Thursday, January 28, 2010
Rindu dengan Aki..
Tanggal 9 Julai 2008, genap 100 hari Aki pergi....
Ucapan terima kasih dari kami sekeluarga kepada yang pernah mendekati Aki walau tidak pernah berjumpa dengan beliau..Juga derma yang boss dan kak Rie berikan. kami amat menghargai pemberian itu...dan abah sudah katakan kepada umum tentang pemberian itu ( ia wajib dalam adat)
Setelah ketiga-tiga kenduri mendiang Aki, aku hadiri...baru hari ini hati aku tenang kembali dan rasanya semangat aku kembali semula kepada aku...tidak seperti sewaktu Mendiang mula pergi dulu...
Mungkin waktu itu aku masih tak boleh terima kawan yang selalu aku mengadu masalah...telah pergi tinggalkan aku...kawan yang selalu aku buat joke...kawan yang selalu aku merungut bila bercakap dengan aku dia guna bahasa cina....tapi dengan cucu lain cakap bahasa asli...kesalnya aku bila aku tak manfaat apa yang diajar...
Sebelum mendiang meninggal...beliau ada memberi pesan agar rumah beliau dibakar apabila beliau meninggal. Namun, hanya dalam bulan 5 baru rumah beliau dibakar...dalam jangka waktu rumah tidak dibakar...aku sering didatangi mimpi. Ada yang mengatakan mimpi itu kerana aku tidak boleh terima mendiang pergi...ada yang mengatakan mimpi aku itu kerana mendiang ada hutang...ada juga yang mengatakan bahawa hajat beliau tidak ditunaikan (rumah yang tidak dibakar).
Aku sedaya mungkin bertanya kepada sesiapa sahaja yang pernah berurusan dengan mendiang (sebab Aki ada membuka kedai kecil). tapi tak ada seorang yang kata mendiang ada hutang...aku kenal Aki dia seorang yang tak suka berhutang...sebab dia akan panggil aku untuk kira semua barang yang dia beli...paling tidak, kerja aku adalah menyusun barang dalam rumah kedai dia...tapi aku tidak pasti jika waktu itu aku tidak ada dirumah. Tapi untuk puaskan hati, aku tanya juga kepada setiap orang...sampaikan aku sendiri bayar niat mana tahu aku sendiri ada hutang walaupun hutang itu hanya hutang janji.
Pada malam keberapa (aku tak ingat) sewaktu di Jerman, aku ada bermimpikan Aki....dalam mimpi dia hanya tersenyum kepada aku...dia ada cakap sesuatu tapi aku tak ingat apa butir-butir bicara mendiang...aku langsung tak sabar untuk balik ke malaysia masa tu memang apatah lagi aku tak sihat masa tu...
Waktu diPhilipina aku mimpi lagi perkara yang sama...tapi aku tak cerita kepada sesiapa...aku
...
apa yang menarik untuk aku kongsikan lagi adalah sewaktu uncle aku mahu menanam batu nisan...mereka terkejut ada kesan tapak kaki harimau di atas makam mendiang...(Mak kata Tampok Aki) sebab aki seorang bomoh...dulu aki ada cerita dia ada beri makan haiwan itu sewaktu dia menanam pagi di dusun milik kami. (kami panggil dusun bongkos) kawasan hutan air pertang..mengikut cerita mereka jika lambat kami membuat kenduri 7 hari (simen)...atau jika liang tidak dalam mungkin makam mendiang akan digali.
Aku lah yang selalu Aki marah sebab suka merayap dalam hutan...cari bunga hutan laa...buah hutan laa...walau pun aku tak tahu nama...bila dah aku kumpul...semua tu aku bagi dekat Aki untuk tahu nama pokok tu secara oral jer la...nanti lama sikit aku lupa..kalau aku catit nama-nama pokok yang dia bagi tahu...mesti dah bannyak...itulah kerugian aku, keinginan untuk tahu itu hanya secara oral sahaja..sebab dari orang tuakan.
Tapi sekarang aku dapat rasakan yang semangat aku dah kembali...malah aku sudah tidak menangis lagi tak macam hari tu satu minggu aku balik KL...aku masih manangis...sampaikan terpaksa bertanya kepada niniek Sagong Tasi..semangat aku ikut dia sebab waktu dia dikebumikan aku nangis teruk. sebab itu kenapa aku masih menangis walau dalam hati tak mahu menangis...tapi now aku sudah boleh terima.
Terima kasih kepada boss sebab bagi pelepasan cuti kepada saya untuk kali ini..dan hari-hari yang sebelum ini (mendiang sudah pulangkan semangat saya). Walau saya juga ingin mengetahui secara live tentang Orang Laut...Tapi hati saya kata saya mesti balik...nasib baik bos tak marah hehehhe. kerana saya mahu setiap makanan yang dihidangkan untuk mendiang ada daripada air tangan saya...kerana dia selalu merungut jika saya tak masak untuk dia...sewaktu hayat mendiang.
Terima kasih juga kepada Sze ning....dialah yang selalu membantu saya sewaktu saya dalam keadaan langsung tak ada semangat untuk kerja...untuk apa sahaja...semenjak aki saya pergi..Kalau boss angry dengan keadaan akak yang tak ada semangat...dialah yang banyak tolong...saya tak salah kan boss ... dia tak tahu apa yang berlaku kepada saya.
Kak Rieta juga tak jemu jadi mesin rakaman untuk saya mengadu...banyak yang akak bantu saya sepanjang saya dalam kabut...pengalaman sewaktu akak kehilangan ninek (grandma) buat saya cuba kuat...saya amat menghargai..terima kasih..
Maafkan saya jika saya banyak menyusahkan you all semua...saya amat mengesali apa yang berlaku ke atas diri saya...saya juga mohon maaf jika saya banyak menyukarkan kerja. banyak kerja yang tak siap kerana jiwa saya yang separuh hidup dan mati..field trips terutamanya...jika saya buat semua jadi tak happy dalam trips kerana keadaan saya yang macam orang gila saya rasa... kekadang saya buat happy sedangkan saya langsung tak happy. mungkin juga kekadang kata-kata saya menyinggung perasaan you all semua. sekarang saya rasa saya sudah kembali semangat saya walau ianya sedikit...sedikit...sedikit...
P/S: Upacara yang lengkap akan dimasukan kemudian...
Sekian,,
Jenita Engi
Tuesday, January 26, 2010
UNDRIP
apa itu UNDRIP?
Dalam bahasa maksud UNDRIP adalah Deklarasi Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu terhadap Hak Orang Asal atau dalam english United Nation Declaration on the Rights of Indigenous Peoples.
Apa Benda ni?
ini adalah hak atau undang-undang antarabangsa orang asal untuk melindungi hak-hak orang asal seluruh dunia spt melindungi budaya kita, tanah kita dan juga cara hidup kita..jika kita di semenanjung, selain akta 134 tu, deklarasi ini juga seharusnya dipraktikan supaya hak kita juga sama seperti masyarakat yang lain. sebenarnya masyarakat kita orang asal banyak keistimewaan yang tiada pada masyarakat lain..kita sangat rapat dengan alam..kita sangat rapat dengan budaya kita..kita sangat rapat dengan adat kita..kita sangat rapat dengan bukan sahaja alam ini tetapi alam yang lagi satu..itulah kita..kita mudah membezakan bentuk-bentuk masyarakat lain..dengan hanya melihat kepada bahasa mereka..jangan lupa bahawa kita juga mempunyai kepercayaan yang sangat turun termurun yang sebenarnya tidak perlu untuk kita praktikan kepercayaan yang baru atau lain..kerana pada asasnya semua adalah sama untuk kebaikan dan membawa kemanfaatan dan juga kesejahteraan..
jadi, kenapa wujud deklarasi ini?
perlaksanaan undang-undang ini adalah bertujuan untuk memastikan supaya kesemua 370 juta orang asal sedunia tidak akan berhadapan dengan diskriminasi ataupun ekspoitasi. biasa lah ni jika kita dengar mana-mana negara masyarakat orang kita tetap juga menjadi yang terkecil dan mudah tertindas..kenapa? seperti yang saya sudah bila..tiada bangsa lain yang sangat istimewa seperti kita yang banyak memberi ruang dan toleransi kepada orang lain demi negara..betul ker? cuba kita fikirkan dan kaitan dengan movie avatar..siapa yang sudah menonton cerita tu..itulah persamaan perkara ini..
berapa lama masa yang telah diambil untuk membentuk deklarasi ini?
proses perbentukan UNDRIP telah mengambil masa lebih 20 tahun sejak tahun 90an lagi. ini telah melibatkan konsultasi dan pandangan dari kerajaan-kerajaan, pakar-pakar dan orang asal dari seluruh dunia..termasuklah negara kita..tu yang bagus nak dengar tu..jadi tidak salahlah jika negara kita pun dapat mempraktikan deklarasi ini..
bila pula deklarasi ini telah diiktiraf?
13 September 2007 merupakan detik bersejarah setelah hampir setengah abad perdebatan demi perdebatan dan pada tanggal tarikh ini merupakan pengiktiran daripada United Nation atau Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu bagi negara-negara menghormati dan mempraktikan deklarasi ini di negara masing-masing. negara kita sahaja sudah dua kali mengundi untuk menerima UNDRIP ini..jadi..kita harus membantu untuk melaksanakannya..
Tahu tak apa yang terkandung di dalam Deklarasi ini..?
ha..ini secara asas sahaja untuk dikongsikan..mungkin dalam tahun ini satu buku panduan sedang dalam proses. ok. antara bahagian pentiang adalah
Bahagian 1
hak Asasi- ini semua berkaitan hak-hak kita sebagai manusia dan kesamarataan dengan masyarakat yang lain.etc
Bahagian 2
Kehidupan & keselamatan - kiranya kita ni tidak salah untuk mempraktikkan kehidupan kita sendiri sebagai orang asal yang biasa kita lalui seharian. antarnya identiti kita, kerakyatan kita, kedamaian dan kebebasan kita, etc
Bahagian 3
Budaya, Agama & Bahasa - budaya turun temurun adalah hak kita, sebarang pengambilan budaya dan warisan harus dikembalikan kepada kita semula. spt tempat suci masyarakat kita, perkuburan, sejarah dan paling penting bahasa kita..semua tu kita berhak untuk mempraktikan dan mempertahankan serta mengamalkan tiada mana-mana pihak yang boleh mengubah itu semua, jika ia beralasan untuk pembangunan..baik lupakan sahaja.
Bahagian 4
Pendidikan, Media & Pekerjaan - ini lebih kepada generasi masa depan dan peranan kita sebagai generasi masa kini. ini berkaitan dengan pengajaran budaya dan bahasa kita sendiri selain kita berhak untuk mendapat akses media disamping kita seharusnya tidak didiskriminasikan dalam mencari peluang pekerjaan kerana peluang untuk semua bangsa adalah sama.
Bahagian 5
Pembangunan & Penglibatan - pernah degar FPIC atau Izin-MABT? ha..ini yang special sedikit. free, Prior Inform Consent (FPIC) or Keizinan berasaskan makluman Awal bebas dan telus, adalah sangat penting apabila ia bersangkut paut dalam proses membuat keputusan terhadap isu-isu yang memberi kesan kepada kehidupan kita. seperti jika sebarang projek/ undang-undang/ tindakan/ polisi yang dirancang oleh kerajaan atau bukan kerajaan. semua mesti melibatkan persetujuan dan perundingan serta makluman awal harus diberikan kepada masyarakat kita sebelum dimulakan. kita juga harus bebas untuk bersetuju tanpa paksa, rasuah dan ancaman dalam menerima sesuatu perundingan. juga telus dalam memberi informasi kepada kita dan ianya haruslah benar dan melibatkan kesan baik dan buruk. jadi dalam bahagian ini menyatakan bahawa kita berhak untuk memberi pandangan, pendapat dan sebagainya.
Bahagian 6
Tanah & Sumber - bahagian ini lebih kepada mengakui hubungan diantara orang asal dan tanah kita, juga hak kita untuk memiliki dan membangunkan tanah kita. antaranya sekiranya tanah kita diambil untuk projek pembangunan tanpa Izin-MABT ia mesti dikembalikan atau diganti rugi oleh kerajaan atau pihak yang terlibat. selain itu juga bahagian ini juga menyatakan tentang hak kita ke tas sumber-sumber seperti hutan dan sungai, dimana persetujuan daripada kita mesti diperolehi terlebih dahulu sebelum sumber-sumber ini diambil daripada kita, dan sebagainya lah..ini cuma sharing secara asas ajer..
Bahagian 7
Pemerintahan Sendiri & Undang-Undang Asal - ini lebih kepada hak kita untuk menentukan jatidiri kita sebagai orang asal disamping mendapat hak kewarganegaraan masing-masing, selain kita juga berhak untuk mempertahan kan institusi kita dan adat resam, kerohanian, amalan dan sebagainya. disamping itu kita berhak untuk membuat pilihan bentuk pembangunan tanah dan sumber kita.
Bahagian 8
Perlaksanaan - bahagian ini menyatakan apa yang perlu dilaksanakan oleh kerajaan dan PBB untuk memastikan UNDRIP dituruti dan diamalkan oleh semua negara. artikel dalam bahagian ini menyatakan juga tentang persetujuan-persetujuan awal dengan kerajaan mesti dilaksanakan dan kerajaan mesti mengadakan perundangan yang menyokong hak-hak orang asal dalam deklarasi ini. bantuan kewangan dan teknikal perlu dihulurkan agar orang asal dapat menikmati hak-hak seperti yang dinyatakan dalam deklarasi ini. sekiranya hak-hak yang ada dalam deklarasi ini tidak dipatuhi kerajaan mesti mengambil tindakan yang sepatutnya.
Bahagian 9
Aplikasi UNDRIP - dalam bahagian ini ia lebih kepada bagaimana tindakan awal yang boleh dilakukan, antaranya kerajaan-kerajaan bertanggungjawab untuk mempromosikan dan mengamalkan hak-hak orang asal antarabangsa ini dinegara masing-masing.etc.
P/s: bagi yang sudah biasa dengan UNDRIP bersama-samalah kita untuk mempromosikan ia sebagai salah satu undang-undang yang penting sama seperti akta orang asli. bukan untuk menyalahkan sesiapa tetapi kita sama-sama membantu mana yang kurang dan mana yang kita kekadang lupa dan alpa.
Bahan utama drpd JOAS..